CULTUUR OP THERESIA

GEREALISEERD AAN PROJECTEN/PUBLICATIES IN 2018 – 2022

  • Fundament Foundation (nu: Lustwarande): Mixed Realities (2018), Material World (2019) en Mastering My Universe (2021) en Quest for Solace (2022) gerealiseerd. Met deze projecten zijn vooral leerlingen bij CKV en kunst beeldend in de bovenbouw bezig geweest.
  • Examenexpositie op school inclusief publicatie (online/boekje). Voor beeldend is er de afgelopen jaren een eindexamenexpositie gemaakt, die tijdens de muziekpresentatie-avond te bezichtigen was. Daarnaast is er ook een publicatie gemaakt die ofwel als boekje ofwel als website te bekijken was.
  • Tilburgse eindexamenexpositie ‘TILBURGS BEELDEND TALENT’: in samenwerking met CiST en Park (Platform for Visual Arts) en andere VO-scholen in Tilburg is in 2020/2021 de eerste eindexamenexpositie gerealiseerd. Deze zal vanaf nu jaarlijks plaatsvinden. De allereerste prijswinnares van deze eindexamenexpositie was onze leerlinge Lieve van Gestel, zij is na het behalen van haar vwo diploma naar de St.Joost gegaan. Bij de examenexpositie is ook een Leporello verschenen: https://www.park013.nl/files/2021/TilburgsBeeldendTalent-Leporello-preview.pdf
  • CKV Nieuwe examenprogramma vanaf 2017 ontwikkeld: nadat in 2017 een nieuw examenprogramma voor CKV ontwikkeld is, is dit programma voor klas 4h en 4v geïmplementeerd. Daarbij zijn de projectdagen opnieuw vormgegeven in samenhang met het curriculum; is het onderdeel onderzoeken vormgegeven voor 4h en 4v en 5v in aparte programma’s. Uit leerlingenevaluaties is gebleken dat leerlingen positiever zijn over de lessen en het vak, en dat zij nieuwe inzichten over hun eigen creativiteit kunnen benoemen.  Een voorbeeld van CKV verkennen (en dan specifiek gericht op de verbinding tussen ‘verkennen’ in de kunst autobiografie en ‘verdiepen’ eigen onderzoek)
  • Een nieuw leermiddel voor kunst analyseren is ontwikkeld en geïmplementeerd bij kunst algemeen in de bovenbouw: Aspecten, principes en strategieën. Meer info en achtergronden, zie deze link.
  • Publicatie wetenschappelijk onderzoek naar creativiteit: van de Kamp, M. T., Admiraal, W., Coertjens, L., Goossens, M., & Rijlaarsdam, G. (2021). The relationship of types of exploration activities with originality of visual arts designs. The Journal of Creative Behavior. https://doi.org/10.1002/jocb.519
  • Artikel ‘Dutch Design en het landschap’ – p. 4-7 CKV gids, 2020 -2021 https://ckvgids.nl/system/files/pp%20files/CKV%20Gids%202020_LR.pdf
  • Artikel in Kunstzone (KZ05/2021) over doorlopende leerlijnen: https://kunstzone.nl/08-kunst-ervaren-en-doorgronden/
  • Artikel ‘Beter leren en leven door actief verminderen.’ – p. 45 – 47. CKV gids, 2021-2022. https://ckvgids.nl/system/files/pp%20files/CKV%20Gids%202021_LR.pdf
  • Artikel ‘Kritische, creatieve en krachtige verbeeldingen van het slavernijverleden’- p 4-7. CKV gids 2022-2023.