CULTUUR OP THERESIA
KUNST LEERLIJN BEELDEND ONDERBOUW
Voor kunst beeldend hebben we in 2018-2019 een nieuwe doorlopende leerlijn voor de onderbouw ontwikkeld [link naar pdf met doorlopende leerlijn]. Daarbij hebben we het voorstel van curriculum.nu voor de onderbouw VO als basis genomen. We hebben als hoofddoelstelling het ontwikkelen van artistieke creatieve processen centraal gesteld met daarbij voor de praktijk in de kunstvakken: ‘maakstrategieën en creativiteit ontwikkelen’ en voor de theorie in de kunstvakken: ‘denkstrategieën en kunst analyseren’. We hebben de leerdoelen per leerjaar beschreven en dat is de leidraad voor de opdrachten per leerjaar. Het complete vakwerkplan voor de onderbouw beeldend is hier te downloaden.
KLAS 1 |
||
Thema |
Doel/speerpunten |
|
Ik |
Realisme, expressionisme |
– Kennis maken met een creatief proces in een eigen logboek. De stappen van een creatief proces worden stapsgewijs met de leerlingen doorgenomen. – Kennis maken met hedendaagse kunst (project De Pont), kunstgeschiedenis en beeldende begrippen. |
Dieren |
Surrealisme, |
|
Tent |
Middeleeuwen, design |
|
KLAS 2 |
||
Thema |
Doel/speerpunten |
|
Herinnering |
Modernisme |
– Naar aanleiding van thema’s wordt zelfstandiger het creatieve proces vormgegeven. – Het steeds meer toe kunnen passen van de theorie (beeldende begrippen, stromingen uit de kunstgeschiedenis, kunstanalyse) in je eigen creatieve proces. |
Perspectief |
Perspectief-techniek |
|
17e eeuw |
Tekening naar de waarneming, kunstgeschiedenis |
|
KLAS 3 |
||
Thema |
Doel/speerpunten |
|
Thema: Liefde
Opdracht 2: wordt elk jaar opnieuw bepaald |
Keuze mogelijkheden in materialen en technieken – Poëzie Wordt nog bepaald.
|
– De eigen inbreng in het creatieve proces wordt steeds belangrijker. Hierbij wordt gezocht naar originele oplossingen. – Reflectie vanuit de theorie en analyse wordt nadrukkelijker een onderdeel van het creatieve proces. |